Autolease voordeel

Tips en advies

Het is een bekend feit dat positieve ontwikkelingen in de automotive branche gezien worden als een belangrijke indicator voor het economisch welbevinden van een land. Gaat het economisch voor de wind dan is dat ook terug te vinden in de verkoopcijfers van nieuwe auto’s. Is dit ook nu het geval, nu volgens de regering de economie in Nederland weer aantrekt? Prinsjesdag 2016 stond in het teken van economische groei, vooruitgang en Nederland dat sterker uit de crisis is gekomen. De cijfers zijn echter nog niet zo eenduidig. We zien zowel positieve als negatieve trends in de Nederlandse automarkt. Trends die ook de waarde van je auto kunnen beïnvloeden.

Ontwikkelingen in de Nederlandse autobranche

Het eerste kwartaal van dit jaar  liet een daling in de autoverkopen zien, afgaand op cijfers van Bovag. Aan het begin van het jaar voorspelde het Leidse kennisbureau voor de autobranche, Aumacon, 290.000 verkochte modellen voor het hele jaar. Een matige uitkomst vergeleken met vorig jaar. Aumacon kwam ook met een aantal mogelijke verklaringen voor deze voorspelling. Allereerst is er een trend te zien wat betreft woon-werkverkeer. Meer mensen vertrekken naar de Randstad, waar men minder kilometers maakt, de auto’s zijn daardoor minder snel aan vervanging toe. Daar komt nog bij dat moderne auto’s minder onderhoudsgevoelig zijn en een langere levensverwachting hebben. Dan is er nog het fenomeen Carsharing, waardoor steeds minder mensen (zeker in de Randstad) het nodig vinden om een auto in bezit te hebben.

Toch zijn er een aantal opmerkelijke verschillen te zien. In totaal zijn er tot en met augustus van dit jaar bijna 14.000 auto’s minder verkocht dan in dezelfde periode in 2015. Uitsluitend de maanden april, mei en vooral juni lieten hogere verkoopcijfers zien dan in de maanden van het voorgaande jaar, met respectievelijk 800, 1400 en 2500 auto’s meer. Dat de verkoopcijfers van nieuwe auto’s in het eerste kwartaal tegen zouden vallen was al voorspeld, vanwege de nieuwe bijtellingsregels voor leaseauto’s. De bijtelling voor privégebruik van zakelijke auto’s ging immers omhoog van 14% naar 21% en ook hybride auto’s kregen te maken met een flinke stijging van 7% naar 15%. Om nog onder de oude regeling te vallen hebben veel leaserijders hun auto in 2015 geregistreerd. Opvallend is ook dat deze trend alleen voor dieselauto’s, hybride- en elektrische auto’s geldt. Als we kijken naar de verkoop van benzineauto’s, dan komt het eerste kwartaal van 2016 met 78.000 verkochte wagens goed overeen met het eerste kwartaal van 2015. partyband

Wat betreft de markt voor elektrische en hybride auto’s, zijn er twee trends die we kunnen benadrukken. In 2015 is deze markt bijna verdubbeld ten opzichte van 2014, echter begint deze stijging nu te stabiliseren. Een tweede positieve trend is het feit dat er steeds meer laadpunten bijkomen. Vergeleken met eind 2015 zijn er in augustus 2016 meer dan 6000 extra laadpunten bijgekomen. Het het grootste deel is helaas (nog) niet 24/7 toegankelijk. Ook de geringe toename in snellaadpunten, nog geen 100 stuks, zou zorgen mogen baren, wil de regering haar doelstelling om in 2025 maar liefst 1 miljoen elektrische en hybride auto’s op de weg te hebben, kunnen halen. Opkoper bestelwagens

Tegelijkertijd is het opmerkelijk dat juist de markt voor tweedehands auto’s in het eerste kwartaal van 2016 de grootste was sinds 2008. We kunnen weer voorzichtig juichen en vooruitkijken. De consument is nog afwachtend, maar na een Misschien is de consument nog wat afwachtend en wil deze het economisch herstel echt zelf voelen voordat men overgaat tot grote investeringen. auto opkoper

AUTODOC.BE